A kétezres évek első évtizedének
közepén a magyar vendéglátásban megindult minőségelvű megújulás elsősorban
Budapesten éreztette hatását. A szezonalitás immár nem merül ki az eper-spárga
duó kora nyári napi ajánlatban való szerepeltetésében, hanem az éttermi
élbolyban természetes része a mindennapoknak. Az alapanyag-tisztelet, az
alacsony hőfokon való hosszabb hőkezelés alkalmazása általánosnak mondható
ebben a szegmensben, mint ahogy az alapanyagok megválogatása is. Vannak, akik
külföldi piacokról hozzák be a minőségi húst és halat, mások nem kevés
energia-befektetéssel felkutatták a stabilan azonos szintet biztosítani képes
hazai beszállítókat. A regionalitás nem fantázianevekben merül ki (lásd a
Kádár-éra máig élő, fővárosi séfek által kiötlött klasszikusait a Brassótól
teljességgel független „brassóival” kezdve a „dorozsmai” pontyon át a „somlói”
galuskáig), hanem ott, ahol erre hangsúlyt fektetnek, mint a Brillben, az
Ikonban vagy a Kistücsökben, ott valóban a helyi alapanyagokból készítenek
helyi ételeket.
Csúcséttermek körében
általánosnak mondható a tényleges kreativitás, ami nem a panírozott húsok
variált töltelékeiben jelenik meg, hanem az ízekkel és állagokkal való tudatos
kísérletezésben, a különböző textúrák egy tányéron való megjelenítésében,
különleges alapanyagok használatában, merész párosításokban, valamint sok
esetben a kimagasló vizuális élményt nyújtó tálalás-technikában. A tálalás
módszertanában két, csak látszólag ellentmondó, valójában inkább egymást erősítő
tendencia figyelhető meg, az egyik a letisztulás, az egyszerűsödés, a másik a
funkcionális komplexitás. Magyarán az kerül a tányérra, amit meg is eszünk,
nincsenek felesleges dekoratív elemek, faragványok, annál gyakoribb viszont a
kidolgozott művészi tálalás ehető virágokkal, különleges füvekkel, hajtásokkal,
színekkel és formákkal. E műfajban elsősorban csillagos séfjeink voltak az
úttörők, akik közül Pesti Istvánt, a legutóbbi elismertet emelném ki, akit már
évekkel ezelőtt a legszebben tálaló séfként emlegettek.
(Pesti István féle desszert a Baldaszti's Kitchenből)
Érdemes egy szót szólni a
különleges alapanyagok használatáról azzal együtt, hogy kizárólag a legfelső
szegmenst érinti. Van már pár éve, de ennek dacára megemlítendő a Rosenstein
vendéglő harcsapacalja, amire sokan felkapták a fejüket, de az Occhio di style-nál
megjelenő ördöghalmáj se kutya. Visszatért az étlapokra néhány olyan, korábban
gyakrabban használt alapanyag, mint a galamb (lásd: Costes, Paris – Budapest,
békéscsabai Brill), a nyúl (lásd például: Borkonyha, Café Pierrot, La Perle
Noir) vagy a vízi bivaly, mellyel talán a Chateau Viszben találkoztunk először,
de most már az Onyx vagy az Almárium bisztró étlapjain is előfordul.
A nemzetközi trendnek megfelelően továbbra is slágernek számítanak a belsőségek, a mirigy, szív, velő s persze a pacal, mely szerencsére kiszabadult a pörköltkalodából, s kapható toszkán, spanyol, tavaszi s egyéb formában, hogy most ne Bíró Lajos emlékezetes pacal-carbonaraját említsem, amit egy vertikális Bock kóstolóra adott évekkel ezelőtt. Lassan, de biztosan Magyarországra is eljutott a „surf and turf”, azaz a hús és a hal egy tányéron szerepeltetésének divatja, mely szerencsés esetekben túlmutat az egyébként ízletes és kifogásolhatatlan királyrák-bélszín párosításon. E műfaj úttörője szintén a bizarr, mellbeverő kompozícióiról (is) elhíresült Bíró Lajos volt, akinek olyan fogásokat köszönhetünk, mint a bőrén sült fogas vargányás borjúínnal
vagy a Szent Jakab kagyló disznófősajttal, újabban borjúpaprikással.
A nemzetközi trendnek megfelelően továbbra is slágernek számítanak a belsőségek, a mirigy, szív, velő s persze a pacal, mely szerencsére kiszabadult a pörköltkalodából, s kapható toszkán, spanyol, tavaszi s egyéb formában, hogy most ne Bíró Lajos emlékezetes pacal-carbonaraját említsem, amit egy vertikális Bock kóstolóra adott évekkel ezelőtt. Lassan, de biztosan Magyarországra is eljutott a „surf and turf”, azaz a hús és a hal egy tányéron szerepeltetésének divatja, mely szerencsés esetekben túlmutat az egyébként ízletes és kifogásolhatatlan királyrák-bélszín párosításon. E műfaj úttörője szintén a bizarr, mellbeverő kompozícióiról (is) elhíresült Bíró Lajos volt, akinek olyan fogásokat köszönhetünk, mint a bőrén sült fogas vargányás borjúínnal
vagy a Szent Jakab kagyló disznófősajttal, újabban borjúpaprikással.
Szerencsés fejlemény, hogy
nemcsak a minőségi éttermek száma gyarapszik, hanem az értő és igényes közönség
is, amiben nem kis szerepe van a médiának. A tömegízlés kiszolgálását feladva,
a minőség, kulináris izgalom, a „hagyomány és evolúció” szolgálatába állt jó
fél évtizede a Magyar Konyha és a Vendéglátás, igényes, minőségorientált
étteremkalauzok jelennek meg (lásd az anonim tesztelés alapján szerkesztett
Dining Guide-ot vagy Gault Millau-t, de ma már a reklámkiadványokban is
jellemzően az étteremi élmezőnnyel találkozunk). Divat lett a kulináris kalandozás,
az újdonságok kipróbálása, gasztronómiához való hozzáértés. Sőt, maga a főzés,
bizonyíték rá a bő ezer gasztroblog. Az éttermek pedig az élményszerzésen túl
sokak számára ihletforrást is jelentenek az otthoni főzéshez.
A csúcséttermek és csúcsgasztronómia népszerűsítésében nehezen túlbecsülhető „A konyhafőnök” című műsornak a hatása. Első ízben hallanak gasztro-konzervatív tömegek olyan alapanyagokról, mint a tengeri sün, de lássuk be, sokak számára még az avokádó, a pock choi, carambola, sárkánygyümölcs, a maracuja, a zöld koriander vagy az okra is újdonságnak számít. Mindezt ráadásul egy olyan séf prezentációjában, akitől még a szakácsszakmának is bőven van mit tanulni. Komplex, világszínvonalú ételek csúcsséfek általi elkészítését nézhetik végig a műsort követők, legyen az a műsor arca, Bernát József, vagy a meghívottak Sárközy Ákostól (Borkonyha), Pataky Péteren (Ikon) át Horváth Szilveszterig (La Mareda),
s még sorolhatnánk a magyar szakácsszakma krémjének azon tagjait, akik eddig felléptek a műsorban. Jó ötlet az az újítás, hogy meghatározó csúcséttermekbe viszik versenyzőket, s így a nézők, akiknek többsége – a látványkonyhákat leszámítva - nem látott, nem láthatott konyhát belülről, képet kap arról, hogy mi zajlik a színfalak mögött. S ha eltekintünk a műsor hatásvadász, a licenszhez tartozó fordulataitól (zenei aláfestés, hatásszünetek, kézfelemelés) akkor akár a kulináris ismeretszerzés örömével is leülhetünk azt nézni. Hasonló társadalmi hatása van „A konyha ördöge” című műsornak is, mely remélhetőleg a fősodor tagjait is a jó irányba nyomja majd.
A csúcséttermek és csúcsgasztronómia népszerűsítésében nehezen túlbecsülhető „A konyhafőnök” című műsornak a hatása. Első ízben hallanak gasztro-konzervatív tömegek olyan alapanyagokról, mint a tengeri sün, de lássuk be, sokak számára még az avokádó, a pock choi, carambola, sárkánygyümölcs, a maracuja, a zöld koriander vagy az okra is újdonságnak számít. Mindezt ráadásul egy olyan séf prezentációjában, akitől még a szakácsszakmának is bőven van mit tanulni. Komplex, világszínvonalú ételek csúcsséfek általi elkészítését nézhetik végig a műsort követők, legyen az a műsor arca, Bernát József, vagy a meghívottak Sárközy Ákostól (Borkonyha), Pataky Péteren (Ikon) át Horváth Szilveszterig (La Mareda),
s még sorolhatnánk a magyar szakácsszakma krémjének azon tagjait, akik eddig felléptek a műsorban. Jó ötlet az az újítás, hogy meghatározó csúcséttermekbe viszik versenyzőket, s így a nézők, akiknek többsége – a látványkonyhákat leszámítva - nem látott, nem láthatott konyhát belülről, képet kap arról, hogy mi zajlik a színfalak mögött. S ha eltekintünk a műsor hatásvadász, a licenszhez tartozó fordulataitól (zenei aláfestés, hatásszünetek, kézfelemelés) akkor akár a kulináris ismeretszerzés örömével is leülhetünk azt nézni. Hasonló társadalmi hatása van „A konyha ördöge” című műsornak is, mely remélhetőleg a fősodor tagjait is a jó irányba nyomja majd.
Az általános magyar éttermi
kultúrának nagy lökést adott a nevéhez felnőtt Gourmet fesztivál, mely egyszerű
borfesztiválnak indult 2005 táján, a „gourmet” jelzőt legfeljebb a kézműves
élelmiszereket kínáló standok indokolták, majd 2008-ban a Magyar Gasztronómiai
Egyesület szervezésében volt egy nagy kulináris bumm, kis adagokban
kóstolhattuk a legjobb magyar éttermek kompozícióit a Costestől a Bock
Bisztrón, Csalogány 26-on és az Onyxig. (A képeken egy-két fogást még felismerek 8 év távlatából, Bíró Lajos zöldborsófőzelékét tökéletes lágytojással, vagy Szél Tamás borjúlábcarpaccioját. De emlékszem még Pethő Balázs paprikás csirkéjére, Litauszki Zsolt kacsanyelvére.)
Ezután pár évre leült a mára már a fő issue-t jelentő apró, ínyenc falatkákra alapozott melegétel-kínálat. Az utóbbi években szerencsére ismét ez a rendezvény lényege. A Gourmet-látogatók megismerkedhetnek a csúcséttermekkel megfizethető áron, már csak azért is érdemes évente kilátogatni a rendezvényre, hogy számba vegyük, mely éttermek tartották fontosnak ott a megjelenést. Sok esetben maga a séf is az étterem házikója körül sertepertél, nem ritkán beáll a pultba, s sztárallűrök nélkül kommunikál az érdeklődőkkel. A fesztivál egyik erénye, hogy egy-egy klasszikus magyar étel alaptémaként való megjelölésével meglendíti a séfek fantáziáját, elősegíti kedvelt fogásaink újrafogalmazását. Idén a paprikás csirke volt a fő téma, igen izgalmas változatokat kóstolhattunk az Emile klasszikus recept alapján készült változatától
a Borkonyha merész átiratáig.
Ezután pár évre leült a mára már a fő issue-t jelentő apró, ínyenc falatkákra alapozott melegétel-kínálat. Az utóbbi években szerencsére ismét ez a rendezvény lényege. A Gourmet-látogatók megismerkedhetnek a csúcséttermekkel megfizethető áron, már csak azért is érdemes évente kilátogatni a rendezvényre, hogy számba vegyük, mely éttermek tartották fontosnak ott a megjelenést. Sok esetben maga a séf is az étterem házikója körül sertepertél, nem ritkán beáll a pultba, s sztárallűrök nélkül kommunikál az érdeklődőkkel. A fesztivál egyik erénye, hogy egy-egy klasszikus magyar étel alaptémaként való megjelölésével meglendíti a séfek fantáziáját, elősegíti kedvelt fogásaink újrafogalmazását. Idén a paprikás csirke volt a fő téma, igen izgalmas változatokat kóstolhattunk az Emile klasszikus recept alapján készült változatától
a Borkonyha merész átiratáig.
A kétezres évek első évtizedének
végén megindult „Torkos csütörtök” veszített fényéből, a kezdeti dinamikus
fejlődés alábbhagyott, de még mindig tömegek élnek a féláron való étkezés
lehetőségével. A leglátványosabb változás a csúcséttermek távolmaradása az
akciótól, néhány markáns kivételtől eltekintve persze (Alabárdos, Buddha bár,
Nobu, Krizia, Peppers!). A kezdeményezés a kissé megkopott nagy nevek
(Kárpátia, Apostolok, Mátyás pince, Bagolyvár) valamint a fősodor éttermeinek
akciója lett (Bécsi szelet, Bajai halászcsárda, Rozmaring, Almásy, Kispipa stb.).
(Harcsaként eladott Pangasiushal 2015-ös "rendezvényen" az Almásy étteremben)
Az „étteremhetek” ezzel szemben a
magas-középtől felfelé mozgatják meg a kulináris fellegvárakat két kategóriában.
Az akcióban részt vevő helyek általában három fogást kínálnak 3300 forintért, a
csúcséttermek 4900 forintért. Végső soron a filozófia hasonló a továbbra is
igen népszerű déli menüéhez, amit akkor is érdemes kiemelni, ha volt már olyan
étterem, tételesen a Segal Viktor nevével fémjelzett Stand bisztró, mely belebukott
abba, hogy délben tele volt, de vacsorázni kevesen mentek vissza. Még mindig
igen színes és izgalmas a budapesti déli menü-paletta s akadnak kiemelkedő éttermek,
ahol túllépve a bevált egyszerű, zömmel menzákon is kínált fogásokon, délben is
érdekes, izgalmas fogásokat kínálnak. A műfajban stabilan tartja magát az
Olimpia, kimagasló teljesítményt nyújt az Olimpia-permutációnak tekinthető,
Csongrádi Csaba nevével fémjelzett Fricska. Korrekt és izgalmas délben is a
Gerlóczy, a Kiosk s még sorolhatnánk. A csillag elnyerése után sem mondott le a
déli menüről a Tanti valamint az Onyx, bár ezutóbbi esetében már nincs szó „olcsó
menüről”, a taksa 9000 forint+15% szervízdíj, amihez még hozzájönnek egyes
fogások esetén a külön fizetendő díjak, így délben is eljuthatunk személyenként
akár 24.000 forintig ital nélkül. Itallal együtt pedig 30.000 forintig, ami már
egy tisztes vacsoraár.
Az olcsón keveset, finomat, izgalmasat
keresők a déli menük mellett az egyre divatosabb tapas-bárokat is felkereshetik,
amellett, hogy a tapas, mint műfaj hódít Budapest-szerte. S bár a Bock bisztró már létrejöttekor kínált
„magyar tapasokat” a véreshurkától a szalonna carpaccio-n át a törkölyös sült
paprikáig, e műfajban újdonság mondható a magyar ételek elterjedése. A Zizi tapas bárnak külön magyar tapas-étlapja
van, a Pesti disznó kezdettől e műfajban utazott, de a borbárokban is praktikus
megoldás a borkorcsolyáknak tapas formában való kínálása: a borok mellé sokan
csak csipegetni kívánnak, ha lehet többfélét, elérhető áron.
Örömteli, hogy lassan Magyarországon
is egyre többen jönnek rá arra, hogy az étterem kulcsembere a séf és nem a többnyire
névtelenségbe burkolózó tulajdonos. Akinek persze a filozófiája meghatározza az
éttermet, de ugyanakkor látványos jelenség, ahogy a séfek „viszik magukkal” a minőségi
szintet. Bernát Dániel neve, dolgozzon a Nu bisztróban, a Bagolyvárban, vagy a
Rézkakasban, garancia a minőségre. Hasonló a helyzet a magyar gasztronómia egyik
legjobbjával, Huszár Krisztiánnal, aki a Mákból a Zonába helyezte át működését
pár éve. De említhető a rácalmási Jankovich kúria korábbi séfje, Förster Zoltán,
aki most Győrújbaráton a Pipacsban készíti izgalmasabbnál izgalmasabb fogásait. Nem kerülhetjük meg a legutóbb csillagot szerzett Pesti Istvánt is, aki több éttermet is megjárt, a Babel és a Baldaszti’s Kitchen után kérészéletű együttműködés következett a La Perle Noir és az Egykettő tulajdonosaival, amiután révbe érni látszik a tavaly megnyitott és az idén kitüntetett Tantiban. A példák sorolhatók bőven, elég sok a vándorséf, aki nem marad olyan hosszan a helyén, mint mondjuk Bicsár Attila (Alabárdos) vagy Jáhni László (Kistücsök).
aki most Győrújbaráton a Pipacsban készíti izgalmasabbnál izgalmasabb fogásait. Nem kerülhetjük meg a legutóbb csillagot szerzett Pesti Istvánt is, aki több éttermet is megjárt, a Babel és a Baldaszti’s Kitchen után kérészéletű együttműködés következett a La Perle Noir és az Egykettő tulajdonosaival, amiután révbe érni látszik a tavaly megnyitott és az idén kitüntetett Tantiban. A példák sorolhatók bőven, elég sok a vándorséf, aki nem marad olyan hosszan a helyén, mint mondjuk Bicsár Attila (Alabárdos) vagy Jáhni László (Kistücsök).
Az utóbbi évek jelensége, hogy
egy-egy sztárséf szárnya alá vesz kreatív séfként több éttermet, ami érthető:
több lassan az igényes tulajdonos, mint az alkalmazható séftehetség. Elsőként
Ruprecht Lászlót kell említenünk, aki úgy működik, mint a „flying winemakerek”,
akik Dél-Amerikában, hol Dél-Afrikában, hol Ausztráliában adnak tanácsot, azzal
a különbséggel, hogy séfünk megmarad kis hazánk területén. Budapestvonzás körzetében
is tevékenykedik, Perbálon a Walterben és Etyeken Hernyákéknál. Vita fölött ő
legtöbb éttermet „ellenőrzés alatt tartó” séf, aki a hozzá legszorosabban
kötődő balatonfüredi Baricska és veszprémi Chianti mellett számtalan helyen
vállalta az ételek kitalálását, kezdve a rácalmási Jankovich Kúriától a
nyíregyházi Aventinusig. Budapesten a privátséfségből a vendéglátásba
véglegesen visszatért Lithauszki Zsolt viszi a prímet a Zsidai portfólióhoz
tartozó nyolc étterem (21, Baltazár, Café Pierrot, ÉS bisztró, Pest-Buda,
Spíler, Spíler Biergarten, Spíler Shanghai) konyhájának közvetlen vagy
áttételes irányításával.
A vegetariánus étkezés még mindig
a vendéglátás mostohagyereke, bár megjelent néhány színvonalas egység az eddigi
klasszikusok (pl. Govinda hálózat) mellett. Érdemes megemlíteni a Ráday utca
mellett működő a Rizsát, ahol nagyon kedvesen elmagyarázzák a makrobiotika
alapjait az érdeklődő vendégnek valamint a Napfényes éttermet. Megnyílt egy
gluténmentes ételeket kínáló egység is, a Köles, mely gyorséttermi rendszerben
működik. Teret nyert a nyers-vegetariánus irányzat is, úgy tűnik, hogy sikerült
a palettán megkapaszkodni a néhány éve nyílt Élet éttermének vagy másik nevén a
„Mannatural ételmanufaktúrának”. Itt is a rokonszenves hittérítés
szenvedélyével mesélnek a nyers növényi ételek pozitív élettani hatásairól.
Ugyanezen filozófia mentén működik az egyik csúcscukrászda, a Naspolya nassolda,
ahol hőkezelés nélküli, jól megkomponált, formatervezett, ízre is élvezetes
desszerteket kínálnak.
A kádár korszak
tömegétkeztetésének Venesz-Pető-Túrósi paradigmája máig érezteti hatását mind
az országos, mind a fővárosi fősodorban, még mindig azon éttermek vannak masszív
többségben, melyeknek konyhatechnológiái e szerzők tankönyveire vezethetők
vissza, legyen szó barna mártásról, leves-készítésről vagy hússütésről.
Tagadhatatlan ugyanakkor, hogy ebben az időszakban kialakult az élvezhető
ételeknek egy viszonylag széles palettája, a „mátrai” borzastól a pékné módra
készített csülkön át a különböző pörköltekig. A legnagyobb kárvallottja ennek a
korszaknak a desszertműfaj volt, még ma is Dunát lehetne rekeszteni azokkal az
éttermekkel, melyek megmaradnak a palacsinta-somlói galuska-gesztenyepüré
cseppet sem szent háromság keretén belül, ahol pedig ezeken kívül mást is
adnak, ott sem terjed túl a fantázia további féltucat bevált desszerten, lásd
császármorzsa, mákos guba, gyümölcssaláta (lehetőleg konzervből), túrógombóc,
rétes, pite.
Az utóbbi évtizedben lassan, de biztosan
forradalmasodott a desszertkultúra is, egyrészt a korábbi bevált desszertek
átiratával másrészt minőségi alapanyagok, technológiák és kombinációk
alkalmazásával. A michelin-csillagos valamint Gault Millau sapkás éttermekben
egyértelműen jó, nem ritkán katartikus élményt jelentő desszerteket készítenek,
de kialakult országos szinten egy 150-200 étteremből álló derékhad, mely csillag
és sapka híján is remek, ötletes, izgalmas édességeket kínál. Ezek zöme nem
meglepő módon Budapesten működik. Hogy néhány példát is említsünk: a Terminál
túrógombóc átiratánál nehéz jobbat elképzelni, a Rézkakasban kiemelkedő a csokival
való reaktív játék, eredetiek, jól megkomponáltak a Buddha bár desszertjei, de
a sor szerencsére igen hosszú.
Ide kapcsolódik ugyanakkor a
cukrászdák új hulláma. A „nagyok” a Gerbeau, a Váci Desszertszalon magabiztosan
őrzik pozícióikat, de ott van aspiránsként a végre Budapesten is egységet
nyitott Zazie is.
Nem lehet kihagyni a többek között Nicolas Delgadoval is dolgozott Korponay Péter zseniális, csillagos szintű kompozícióit a Desszert Neked nevű helyen.
A még ma is main streamnek nevezhető hagyományos, túlcukrozott, margarinos, habfixálós, ételfestékes, zselatinos vonalat eleve elutasítják az elérhető áron működő, törekvéseikben az élbolyhoz közelítő új hullámos cukrászdák, melyek közül van, amelyik ostromolja a csúcsokat, (Cake Shop, Chez Dodo, Choco Deli, a Pataki cukrászda Dél-Buda vonzáskörzetében, Érden) s mások tisztességes, sok esetben házias, manufakturális desszerteket készítenek kevés technológiával, de minőségi alapanyagokból, kreatívan, lelkesedéssel. Az átlag feletti süteményekhez általában kivételes kedvesség, figyelmesség is társul az olyan helyeken, mint az Édesem vagy a La Delizia.
Nem lehet kihagyni a többek között Nicolas Delgadoval is dolgozott Korponay Péter zseniális, csillagos szintű kompozícióit a Desszert Neked nevű helyen.
A még ma is main streamnek nevezhető hagyományos, túlcukrozott, margarinos, habfixálós, ételfestékes, zselatinos vonalat eleve elutasítják az elérhető áron működő, törekvéseikben az élbolyhoz közelítő új hullámos cukrászdák, melyek közül van, amelyik ostromolja a csúcsokat, (Cake Shop, Chez Dodo, Choco Deli, a Pataki cukrászda Dél-Buda vonzáskörzetében, Érden) s mások tisztességes, sok esetben házias, manufakturális desszerteket készítenek kevés technológiával, de minőségi alapanyagokból, kreatívan, lelkesedéssel. Az átlag feletti süteményekhez általában kivételes kedvesség, figyelmesség is társul az olyan helyeken, mint az Édesem vagy a La Delizia.
Az éttermi szférát is érinti a
nagyipari termelés silányságára reakcióképpen megjelent kézművesség nagyfokú felértékelődése.
Önmagára adó éttermekben vagy maguk készítik a sajtot, mint a Kistücsökben vagy
kistermelőktől vásárolják a kézműves termékeket. Van még egy lehetőség a minőségi
éttermek számára, világmárkának számító nagy nevek sajtjainak beszerzése. Már
évekkel ezelőtt utat törtek a vendéglátásba a valódi kézműves borok. Örömteli
jelenség a határon túli magyar borászok integrálása a magyar szakmába, mely egy
régebben megindult folyamat, az viszont aránylag új, hogy az itallapokon
jellemzően a magyar borok rovatban szerepelnek a hajdanvolt magyar területeken
magyar borászok által megtermelt nemes nedűk, hogy csak a csúcsokat említsem,
Maurer Oszkár (Szerémség), Balla Géza (Ménes) vagy Bott Frigyes (Garam -mente)
borai. Egyre inkább polgárjogot kap a kézműves sör is, mely nemcsak a sörínyencek
által ismert és látogatott, erre a témára specializálódott kiskocsmákban és
szaküzletekben kaphatók, hanem lassan a jobb éttermekben is (lásd például
Zsidai Roy éttermeit), bár ezen a fronton még van mit javítani.
A budapest éttermek világa már a
kilencvenes években is színes volt etnikai szempontból, igaz sok esetben magyar
üzletemberek nyitottak olasz, cseh, spanyol, görög vagy mexikói éttermeket. A
felsoroltakon túl már akkor találkozhatunk zsidó, török, arab, thai, kínai,
koreai, japán, indiai, sőt még vietnámi éttermekkel is. Az utóbbi évek
tendenciája, hogy egyre több etnikai éttermet az adott etnikum tagjai nyitnak meg, nem ritkán az
adott etnikum tagjait megcélozva. Egyre több helyen találkozhatunk autentikus
kínai, vietnámi, thai, vagy akár afrikai ételekkel. Másik oldalról az utóbbi
évtizedben-fél évtizedben nyitott indiai éttermek pedig egyre jobbak, lásd:
Curry House, Indigó, Mr. Masala, Delhi Darbar, Kashmir, Salaam Bombay, míg a
japán éttermek mindig is a felső szegmensbe tartoztak. Megjelent ugyanakkor a távolkeleti
fúziós konyha a fine dining szintjén is, lásd a Nobut vagy a Buddha bárt.
Megannyi pozitív fejlemény
mellett helytelen lenne említés nélkül hagyni a negatív jelenségeket, melyek
ugyan nem érintik a csúcséttermeket, viszont tagadhatatlanul jelen vannak a magyar
s azon belül a fővárosi vendéglátásban. Régi, de még dívó ügyeskedés a borjúnak
sertéssel, az erdei gombáknak termesztett gombával, főszabály szerint
csiperkével való „kiváltása”. A legdurvább hamisítás azonban a harcsának a
Mekong deltájában kriminális körülmények között tenyészett tömeghallal, a
pangáziusszal való helyettesítése, annak dacára, hogy e tömeghal a legkönnyebben
beazonosítható halak egyike, nyersen vagy hőkezelve egyaránt jól felismerhető, ízre,
állagra egyaránt. Rutinos hamisításvadászoknak vágásfelületre sincs szükségük,
sőt a feltálalt halhoz való hozzáérésre sem. Olyan jónevű helyeken is találkoztunk
ezzel a stiklivel, mint az Almásy étterem, a Kéhli vagy a Belvárosi
Disznótoros.
Az összkép a negatívumok ellenére
is bíztató. Egyre több a csúcsétterem, egyre jobbat, kreatívabbat, érdekesebbet
kínálnak a már befutott sztárséfek, egyre több szegmenst ér el a minőségelvű
megújulás, a nemes szándék, hogy a vendég asztalára komplex élményt ígérő
tányért, frisset, jót, izgalmasat, vibrálót tegyünk. Magyarán a
gasztro-forradalomként emlegetett jó irányú változás, ha lassan is, de annál
magabiztosabban tör magának utat a kulináris előítéletek, a status quora épülő
pozícióőrző érdekszövevények, a megcsontosodott preferenciák erdejében.
Dorozsmai Endre
A szöveg a "Best of Budapest" felkérésére készült.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése