Kezdjük azzal, a talán nem meglepő ténnyel, hogy a Dorozsmai Endre név írói
álnév. Miért döntöttél úgy, hogy nem a saját neveden publikálsz?
Az egyik legjobb magyar borszakíró remek étteremkritikákat közölt egészen
addig, amíg egy vitriolos, de tárgyszerű, korrekt kritikájának megjelenése után
el nem hívta egy étteremtulajdonos egy beszélgetésre, olyan stílusban, hogy
meghagyta barátainak, hogy amennyiben nem jelentkezik két órán belül, hívják a
rendőrséget. Nekem nem hiányoznak az ilyen élmények. A szóban forgó tollforgató
egyébként azóta egyetlen étteremkritikát sem írt.
Hogyan jellemeznéd az erdélyi konyhát? Mennyire őrzi az itt élő népek gasztronómiai
kultúráját, mi a domináns benne?
Rendkívül izgalmas elméleti kérdés, hogy egy történelmi tájegység konyháját
miben ragadjuk meg. Egyértelműen beletartozik a történelmi hagyomány, a
mindennapi emberek által főzött ételek kánonja valamint a vendéglátóipari
egységek kínálata. Nyilván e három tényező kölcsönhatásban is van egymással.
Ami az első kérdést illeti, végső soron ez a leggazdagabb, elég csak a
méltán agyonidézett, a Ceausescu korban is újrakiadott és nagy példányszámban
gazdára talált kötetre, Bornemissza Anna szakácskönyvére utalni, mely messze
változatosabb, érdekesebb, mind az alapanyagok, mind a fűszerezés tekintetében
nemcsak a Kádár korban kialakult Venesz József nevéhez kötődő anyaországi
gasztronómiánál, hanem a huszadik század bármely periódusának erdélyi
konyhájánál is, pedig itt nem zajlott le oly nagy mélységben a paprika
offenzívája, mint a Monarchia utolsó évtizedeiben az ország szívében.
Ami az erdélyi konyha rögvalóságát illeti, akár az átlagos háztartásokat,
akár az éttermek választékát nézzük, a Ceausescu korszak soha nem látott
mélységbe taszította ez a régiót. A különbség annyi Moldvával és Havasalfölddel
összehasonlításban, hogy Erdélyben létezett évszázadokon keresztül az akkori
Európával összevethető gasztronómiai magaskultúra, míg a Kárpátokon túl nem. A
nemzetközi szaktekintélynek számító Kövi Pál „Erdélyi lakoma” című könyve
fontos kordokumentum, akkor készült a mély-kommunista időszakban, amikor még
összegyűjthető volt az erdélyi konyhának több száz tipikus fogása.
De ha megnézzük, hogy mit főzött egy átlagos háziasszony a nyolcvanas évek végén, vagy a kilencvenes évek legelején, vagy, hogy mit kínált egy étterem ebben az időszakban, hát elég vigasztalan a kép.
De ha megnézzük, hogy mit főzött egy átlagos háziasszony a nyolcvanas évek végén, vagy a kilencvenes évek legelején, vagy, hogy mit kínált egy étterem ebben az időszakban, hát elég vigasztalan a kép.
Az utóbbi évtizedben határozott javulás érezhető. Nem kis szerepe van ebben
a kitágult információs térnek, a világhálónak, s persze az anyaország
hatásának. Másfél évtizede Csíkszeredában szemrebbenés nélkül azt mondták egy
paprikamentes(!) zöldséges sertés(!)húslevesre, amit húskockákkal tálaltak fel,
hogy „gulyás”. S hiába is vitatkozott volna az ember, legfeljebb kekec
vendégként könyvelték el. Ma már élvezhető pörköltet, gulyást, de még halászlevet is találni Székelyföldön. Tény,
hogy mint mindenütt, itt is vannak magasságok és mélységek. Életem egyik legjobb
növendékbirkapörköltjét a borzonti Basában ettem, a legborzalmasabb,
szabályosan élvezhetetlen halászlevet is Székelyföldön, Udvarhelyszéken, egy
faluban, hadd ne említsem az éttermet, mert nem akarom bántani őket.
Jómagam a magyarok konyháját ismerem, nem tudom, hogy román háztartásokban
mit főznek, igazság szerint nem is foglalkoztat. A magyar háztartásokat
alapvetően három részre osztanám, de vélhető, hogy e tipizáció kiterjeszthető
más nációkra is. Egyik az, ahol lényegében nem főznek egyáltalán, az ételt
rendelik, olcsóbb helyekre járnak, vagy, ha valamit összeütnek otthon, akkor az
félkész termékekből készül, lásd előpanírozott hús, hal, sajt, mirelit pizza s
hadd ne hozzak több példát. A második kategória az, ahol jellemzően az asszony
főz, kötelességből, mert így tanulta az édesanyjától. És főz 30-40 ételt,
mindig ugyanúgy. Ez talán a derékhad. Végül vannak háztartások, ahol akár az
asszony főz, akár az „embere”, akár mindketten, a főzés önmegvalósítás, élmény
és élményszerzés egyszerre. Az utóbbi évtizedben ezek a háztartások
gyarapodtak, elég csak megnézni hány gasztroblog indult. Lassan-lassan divat
lesz főzni, nem „ciki”, nem „buzis” egy fiúnak fakanalat a kezébe venni, sőt,
lassan „trendi” is lesz, „menőzni” lehet a gasztronómiai témákban való
jártasággal és főzni tudással. Elnézést ezekért a kifejezésekért, de a mai
fiatalok így fogalmaznak s róluk szól elsősorban ez a jelenség, őket lehet és
kell fogékonnyá tenni a gasztronómiai kreativitás irányában.
A magyar konyha ételei főbb vonalakban mennyire egységesek a
Kárpát-medencében, és Erdélyben?
A Horthy-korszakban kialakult egy konyhai kánon, aminek legsikerültebb
összefoglalása megítélésem szerint Gundel Károly „Kis magyar szakácskönyve”.
Ezt tekintik alapvetően még ma is magyar konyhának. Ehhez járul hozzá az a pár tucat magyar stílus-meghatározó étterem, a Stílusos Vidéki Éttermiség (SVÉT) szövetség tagjaival az élen. Itt a séfek szívügye a magyar konyha fejlesztése, a megőrizve megújítás.
Ezt tekintik alapvetően még ma is magyar konyhának. Ehhez járul hozzá az a pár tucat magyar stílus-meghatározó étterem, a Stílusos Vidéki Éttermiség (SVÉT) szövetség tagjaival az élen. Itt a séfek szívügye a magyar konyha fejlesztése, a megőrizve megújítás.
Van tehát egy alap, amit a többségi nemzettől átvett fogások valamint
nemzetközi fogások színesítenek. Bármennyire is ellenszenves lehet ez egy
nemzeti öntudat-meghatározott ember számára, az erdélyi magyarok nagy része
fütyül arra, hogy miccs a román kultúr-imperializmus gasztronómai kivetülése és
maga is, ha otthon roston süt húsokat, akkor vagy rendszeresen vagy
alkalmanként, de miccset is készít. És ugyanígy van a felvidéki a
sztrapacskával meg a knédlivel, a délvidéki pedig a csevappal, pljeszkavicával,
raznicivel. Emellett mindenütt ott vannak az étlapokon s lassan a háztartások
választékában is az ikonikus magyar ételek, melyet az egész Kárpát medencében
készítenek a magyarok, mint a gulyásleves, pörkölt, paprikás, túrós
csusza.
Gasztro-bloggerként hogyan látod az erdélyi konyha rendszerváltás utáni
fejlődését? Mit öröklött, és mit kellett alapjaiból újjáépíteni?
Minden alapjaiból kellett újjáépíteni, mert a nyolcvanas években szabályos
tarvágás történt. A kommunista igénytelenség, a magasabb értékek iránti
immunitás, a tömegtermelés és tömegétkeztetés filozófiája eleve nem kedvezett a
gasztronómiai fejlődésnek, de emellett itt helyi sajátosság volt az
alapanyaghiány, a mesterséges erőltetett egyenlősítés, a maszek világ teljes
akadályoztatása, az egyéni teljesítmény szankcionálása. Ezzel együtt, szép
lassan, ha az anyaországhoz mért évtizedes vagy két évtizedes késéssel is, de
magára talál a borkultúra, sörkultúra, pálinkakultúra és a gasztro-kultúra is.
Írásaidban rendszeresen bemutatod a legjobb erdélyi éttermek választékát,
jelezve, hogy több vendéglő is felzárkózott már a legjobb gasztronómiai
trendekhez. Van-e erre fizetőképes kereslet?
Magunkfajta jobboldali emberek számára, a konzervativizmus
értékkategóriának számít általában annak tartalmától függetlenül. Holott azért
érdemes megkülönböztetni a struktúra-konzervativizmust és az
értékkonzervativizmust. Az átlagember kulináris szempontból a végletekig
struktúrakonzervatív. Ennek megvan a pozitív vetülete is nemzeti szinten,
hiszen csak így lehet évszázadokon keresztül megőrizni a hagyományt. Ugyanakkor
ez komoly gátja is a fejlődésnek. Elképesztő korlátoltság jellemző még az
egyénként nyitott emberekre is ezen a téren. A vasárnapi ebéd milliók számára a
húslevest, rántott húst és sült krumplit jelenti. Nincs különösebb baj ezekkel
az ételekkel (bár, ha arra gondolok, hogy még ma is mennyire elterjedt a
legbrutálisabb alapanyagroncsolás, a klopfolás, akkor azért van), azzal van
baj, ha ezek mellett nem készítünk szezonális ételeket is, télen például
sütőkkrémlevest, tavasszal medvehagymaételeket, nyáron lecsóvariációkat, ősszel
mondjuk borban posírozott körtét vagy mustos pecsenyét.
Az éttermek színvonal-emelkedésének egyik komoly gátja kisebb városokban a
kulináris preferenciák begyepesedettsége, az emberek értetlensége és az újra
való fogékonyság nagymértékű hiánya. Így aztán mecénásokra van szükség, akiknek
nem a profitszerzés a fő célja, hanem a minőség. Kiemelkedő példa erre a
bálványosi Fork
és a sepiszentgyörgyi Kastély.
De ide sorolnám a rendkívül kedvező ár/érték arányú kézdivásárhelyi Jazz bisztrót is, ahol a tulaj lépésenként halad.
Az előző kettőből egy átlagfogyasztó jó eséllyel kifordul, mert kedvenc miccsét és rántott húsát nem kapja meg, ráadásul a többi fogás nem csábítja, mert nem is érti, miről van szó. Az utóbbiban vannak népszerű fogások is, de azok az átlagnál messze igényesebben elkészítve, és olyan fogások mellett, melyek túlmutatnak az átlagízlésen. Ami a nagyvárosokat illeti, ott nincs gond, Kolozsvár, Temesvár, Nagyszeben, Nagyvárad és Brassó lényegében beérte az anyaországot a vendéglátás tekintetében.
és a sepiszentgyörgyi Kastély.
De ide sorolnám a rendkívül kedvező ár/érték arányú kézdivásárhelyi Jazz bisztrót is, ahol a tulaj lépésenként halad.
Az előző kettőből egy átlagfogyasztó jó eséllyel kifordul, mert kedvenc miccsét és rántott húsát nem kapja meg, ráadásul a többi fogás nem csábítja, mert nem is érti, miről van szó. Az utóbbiban vannak népszerű fogások is, de azok az átlagnál messze igényesebben elkészítve, és olyan fogások mellett, melyek túlmutatnak az átlagízlésen. Ami a nagyvárosokat illeti, ott nincs gond, Kolozsvár, Temesvár, Nagyszeben, Nagyvárad és Brassó lényegében beérte az anyaországot a vendéglátás tekintetében.
Mi az, ami egy laikus számára megkülönböztethet egy jó éttermet és közepes
vagy gyenge vendéglőtől?
A laikusok többsége számára az igazán jó éttermek zöme érthetetlen, nem
ritkán irritáló. Zavarja őket az árszínvonal (miközben egy csúcsétteremben a
százalékos árrés kisebb, mint egy átlagos helyen, mivel az alapanyag jóval
drágább és a személyzetet is jobban meg kell fizetni), a kis adag, a szokatlan
társítások és a tálalás. Jómagam rendszeresen tapasztalom, midőn felteszek a
legnagyobb közösségi portálra néhány képet olyan tányérokról, melyek minden
szempontból művészi alkotások és bárhol a világon megállnák a helyüket, hogy
egyébként teljesen normális emberek olyan nehezen minősíthető megjegyzéseket
tesznek, hogy „mifelénk az ilyet kérdés nélkül elmosogatják”, „ételt is adnak
ebben az étteremben?” s még sorolhatnám.
De ha nagyon komolyan veszem a kérdést, azért léteznek formai jegyek. Ilyen
például az, hogy nincs hús – köret - saláta struktúra az étlapon, magyarán nem
a vendég választja a feltéthez a köretet és a savanyúságot, hanem minden étel
egy-egy kompozíció. Nem ennyire egyértelmű irányjelző, de azért az esetek
többségében érvényes az, hogy ha valahol különleges alapanyagokat használnak,
ott többnyire tudnak főzni. Mondjuk, van az étlapon nyúl, galamb, különleges
halak és tenger gyümölcsei (pl ördöghal, lepényhal, kardhal, Szent Jakab
kagyló, békacomb). Ugyanígy bizonyos technológiai eljárások is igényességet
sugallnak: ahol konfitálnak vagy vákuum alatt készítenek húsokat ott nagyobb
eséllyel ehetünk jót. De a legbiztosabb az étteremkalauzokra támaszkodni. A Gault
Millau kalauzban 12 pontot elért hely garantáltan az élbolyba tartozik, legyen
szó Erdélyről vagy az anyaországról.
Mekkora szerepe lehet a turizmus fellendítésében az erdélyi gasztronómiai
kultúrának?
Egy turisztikailag sikeres régió egyszerűen elképzelhetetlen fejlett
gasztrokultúra nélkül. Az erdélyi gasztronómia és borászat fejlődése szinte
automatikusan maga után vonzza a turizmus fellendülését is. A ma embere nem
elégszik meg a szép tájakkal, jót akar enni és inni. Jót és lehetőleg helyit.
Sok függ az alapanyagok kiválasztásán: Hogyan látod a jó minőségű
alapanyagok erdélyi beszerzésének a lehetőségeit?
Az alapanyag kulcskérdés. És ugyanakkor igen nehéz kérdés. E területen az
út elején járunk, de ugyebár abból kell főzni, ami van. Nem muszáj prémium
alapanyagokat használni, nemcsak sörrel itatott és masszírozott, zenén nevelt
kobe marha van, meg fekete lábú „Label Rouge” csirke és sushiminőségű
sárgauszonyú tonhal. Erdélyben sok a pisztrángnevelde, rengeteg az erdei gomba,
még tartanak állatokat az emberek. Egyelőre főként maguknak. Az lenne a
kívánatos, ha egy termelői réteg ráállna arra, hogy kicsiben neveljen állatokat
egy-egy vagy néhány étterem számára. De említhetem a birkahúst is. Birkanyájak
legelnek a mezőkön s a hegyeken, Istennek hála, de az étlapokon alig látni
birkahúst. A legtöbb étterem a nagyüzemi állattartásból származó
antibiotikumozott, szteroidozott, gyorsnevelt csirkére és hasonló filozófiával
hízlalt disznóhúsra alapozza az étlapját, meg persze az ipari késztermékekre,
lásd szalámis, sonkás-gombás pizza, pasta. Ezen kéne változtatni.
Szívügyed a borok világa, több borszakértői okleveled is van. Egy erdélyi
étterem milyen erdélyi borválasztékot tud ma kínálni?
A helyi borokra kell összpontosítani, ezt minden, önmagát komolyan vevő
értékközpontú sommelier tudja. Erdélyben sajátos módon a borászati ágazat nem
fejlődött az adottságokhoz mérten, a Délvidéken és Felvidéken kevesebb magyar
él, a szőlőtermesztésre alkalmas terület is kisebb, ezzel együtt a kétezres
években mindkét régióban egy témához értő ember féltucat borászt fel tudott
sorolni kapásból, míg Erdélyben Balla Géza volt az egyetlen fecske, akitől a
nyarat vártuk. Mára már valamivel jobb a helyzet, de az áttörés még várat
magára.
Mikor hoztad létre a gasztroblogodat? Milyen az olvasottsága, a
fogadtatása? Honnan származik a gasztronómia iránti elkötelezettséged?
A gasztroblogot 2011-ben hoztam létre. Olvasottsága bejegyzésről
bejegyzésre változik, a néhány tucat letöltéstől a sokezerig. Az egyértelműen
érzékelhető. hogy az emberek szeretik a toplistákat. Ami végső soron érthető,
az egyszerű, befogadható információ és a rend iránti igény mutatkozik benne.
Legjobb tíz csárda, legjobb 100 vendéglő, ezek a nagy nézettségű bejegyzések.
Ezeken túl pedig nem ritka, hogy egy-egy vendéglő kiteszi a róla készült
kritika linkjét a maga oldalára és ez igen gyakran többezres letöltésszámot
generál.
Ami a gasztronómia iránti elkötelezettségemet illeti, abban két ember volt
meghatározó, az egyik egy volt barátom, akit a politika messze sodort,
elkötelezett liberális létére nem tudta elviselni, hogy másképp gondolkodom a
magyar jövőről, nemzetről, államról, egészen útszéli stílusban szakította meg
velem a kapcsolatot minden érdemi előzmény és alapos ok nélkül. Ő hívott meg a
kilencvenes évek elején az akkori Budapest legjobb éttermeibe, olyan helyekre,
melyek egy részét ma sem tudnám megengedni magamnak, nemhogy akkor, csóró
egyetemistaként. Neki már akkor igen csinos jövedelme volt. Számomra revelatív
élmény volt ez, egy új, addig nem ismert világra csodálkoztam rá, arra kellett
ráeszmélnem, hogy a gasztronómiát lehet művészi szinten űzni. Pár évig fő
hobbim volt az étterembe járás, a kilencvenes évek közepén kezdtem el főzni
autodidakta módon, könyvek alapján, s persze szakácskönyveket gyűjteni.
Tíz évre rá, a kétezres évek első évtizedének közepén Lovas István hatására kezdtem el a „magyar gasztropápa” Molnár B Tamást és neje, Bittera Dóra írásait olvasni, melyek világosan igazolták, hogy ez a hobbi bizony nemzetszolgálat is lehet, hogy az étkezési kultúra szerves része az adott nemzet kultúrájának, és összefügg annak gazdaságával valamint egészségi állapotával is.
Tíz évre rá, a kétezres évek első évtizedének közepén Lovas István hatására kezdtem el a „magyar gasztropápa” Molnár B Tamást és neje, Bittera Dóra írásait olvasni, melyek világosan igazolták, hogy ez a hobbi bizony nemzetszolgálat is lehet, hogy az étkezési kultúra szerves része az adott nemzet kultúrájának, és összefügg annak gazdaságával valamint egészségi állapotával is.
Mindezeken túl egy volt tanítványom kereken másfél évtizede felkért, hogy
írjak étteremkritikákat a Demokrata nevű fővárosi hetilapba, lényegében ezeket
a szövegeket kezdtem feltenni a blogra 2011-ben. Végül pedig jött kettőnk
egyezsége a 2010-ben újraindult Erdélyi Napló keretén belül, ahol nagyobb
lélegzetű írások számára is van tér, nem szólva a nagyobb lélegzetű
interjúkról.
Makkay József
A szöveg rövidített változata megjelent az Erdélyi
Naplóban.
A teljes interjú címét magam adtam, parafrazálva az
erdélyi borászat egyik legnagyobbja, Csávossy György monográfiájának (Jó
boroknak szép hazája, Erdély) címét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése