Úgy gondoltam, hogy
számba veszem néhány, a borral kapcsolatos furcsa, abszurd éttermi-pincei élményemet.
Kezdjem azzal, hogy jó pár étteremben a boroknak kifejezetten vendégriasztó az
árszabása. Nem arról beszélek, hogy a Michelin csillagos éttermeinkben, az Onyxban
két és fél-, háromszoros a díjszabás a szaküzleti polcárhoz képest, a Costesben
pedig három és fél-négyszeres, tételenként némi eltéréssel. Ott ez
természetesnek mondható, hiszen valamiből ki kell termelni az étterem
gigantikus rezsiköltségét. Hanem olyan középvonalas helyekről, melyek
valamilyen oknál fogva ugyanígy számolnak. Privátban levélváltásom is volt a
Víg Kalmár tulajdonosával a kétezres évek középen, aki többek között azt rótta
fel nekem, hogy leírtam egy hetilap hasábjain: van olyan bora, amire a négyszeresét
kéri, annak amennyibe az adott tétel a szaküzletben került.
(A Víg Kalmár kívülről.)
(Jelzem: a vendéglők
eleve nagykereskedelmi áron kapják a borokat, így ha annyiba kerül a bor, mint
a polcon, azon is van szerény nyereség. Érdemes e jelenség ellentétét is
megemlíteni, mint pozitívumot: akad olyan vendéglő - tételesen a soltvadkerti
BGB, ahol ottjártunkkor a borlapon szerepelt nem egy bort, például egyik
kedvencem, Konyári János Loliense vörös cuveéje, amit a szaküzleti ár alatt
kínáltak.)
(A BGB beltere)
A csúcstartó nálam a Kőfaragó utcai Fülemüle, ahol a Szent István
Korona sorozatban forgalmazott Bikavér, mely – tapasztalt borisszáknak aligha
kell magyarázni - egy tipikus alsó-középkategóriás tömegbor, s melynek a
google-n elérhető első árajánlata írd és mondd 900 Ft, a borlapon 4900
forinttal szerepel.
(Fülemüle, beltér)
Abszurd és
önsorsrontó jelenség, hogy azokban a vendéglőkben és csárdákban, ahol nincs
nagy hagyománya a minőségi borkimérésnek és a törzsközönség nem is ezekre kíváncsi
elsősorban, fel sem kínálják a vendégnek a minőségi borokból való választás
lehetőségét azzal, hogy odaadják neki az étlappal együtt a borlapot. S nemcsak
a fröccsön felnőtt vagy sörissza törzsvendégnek nem adják oda (megjegyzem, a
törzsvendégekkel is lehet próbálkozni, senkitől ne tagadjuk meg a fejlődés
lehetőségét), de a betévedt idegennek sem, aki pedig nagyobb eséllyel rendelne
minőségi bort, másrészt pedig kisebb eséllyel kéri a borlapot, mert hiheti azt
is, hogy nincs. Ideáltípusa ennek a kategóriának a kiskunhalasi Sóstói csárda,
ahová az utóbbi időben nagyjából évente visszajárunk, mert a jobbak közül való.
No nem annyira, mint ahogy azt hatalmas szubjektivitással a Decanter tesztelője,
Duchemin kihozta 92 pontra a százból, de ténykérdés, hogy e hely jócskán
kiemelkedik a csárdamezőnyből. A Sóstóiban az egybefűzött étlap és itallap
tartalmaz saját meghatározás szerint „csárda jellegű borokat”, ami a
Kiskunhalasi borászati Rt, a Varga Kft és az Egervin borait jelenti, a Bortársaság
által szállított borok igényes borlapját csak az kapja kézbe, aki külön kéri.
Pedig ha valaki kézbe kapja, jó eséllyel rendel is róla: olyan remek ár/érték
arányú tételekbe ütközik mindjárt az első oldalakon, mint Fonték Kövidinkája
vagy Frittman Ezerjója 1500 forintos palackáron, amit ki is mérnek 200
forintért decire.
Másik sajátos és
érthetetlen dolog, amikor egy kimért bort
nem adnak decire. Szívesen írnék a még kisebb adagolásról, ami ma, a vákuumdugók
világában minden további nélkül kivitelezhető lenne, de ez annyira nem
szokványos, hogy a szakma struktúra-konzervativizmusa eleve sikertelenné tenné
a vendég próbálkozását: a legtöbb helyen a napi rutintól eltérő, extra
kéréseket csuklóból hárítják. Ebben az esetben a „csúcsélmény” épp kedvenc
csárdámban, a Tenkesben ért, ahol két tucatnyi remek villányi bort kimérnek
negyed literre (igen, 250 ml-re!), de az egyébként kedves, közvetlen és
kommunikatív pincérünket nem tudtam meggyőzni arról, hogy decit is felszolgáljon
valamelyik tételből.
(Tenkes Csárda, beltér)
Ide tartozik
szorosan a Maul Pincében megesett ismételt tapasztalatom. Valamikor a kétezres
évek közepén, majd a végén is előfordult velem, hogy meg akartam kóstolni a pincészet
borait a Villány fő utcáján levő hangulatos borozójukban, de a felszolgáló nem volt
hajlandó fél deciket kimérni, holott jeleztem: minden bort megkóstolnék. Miközben
minden ilyen típusú borkimérésnek legfőbb célja, hogy megismertesse az adott
pincészet borait. Azok pedig, akik teljes spektrumot kóstolnak és eleve kóstolni akarnak, nem inni, minden magyar pincészet első számú
potenciális vevőkörét jelentik, akiket éppenséggel megfogni kellene s nem
elriasztani. Mind a kétszer távoztam és a pincészet szimpátia-indexe valamint
annak valószínűsége, hogy Maul bort fogok levenni a polcról, számottevően
csökkent, annak dacára, hogy a tulajdonos, akiről barátaim szépeket mesélnek,
nem közvetlenül felelős ezért az abszurd helyzetért.
Lehet, hogy
túladagolták számomra az idealizmust, de én konokul hiszek abban, hogy a
közvetlen illetve sajtóbeli ilyetén visszajelzéseknek van értelmük, s még azt
sem tartom kizártnak, hogy legközelebbi látogatásunkig az adott problémákat
orvosolják. Annál is inkább, hogy ezek a legtöbb esetben mindössze az üzletvezető
egyetlen rövid szóbeli utasításán múlnak.
Dorozsmai Endre
A szöveget a Borbandi számára írtam, akkor ott meglepő módon jó nagy vitát kavart.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése